D&I werkplan eindopdracht 4 mavo

Tijdens de laatste 2 periodes van D&I ga je werken aan een eindopdracht. In groepjes van 2 t/m 4 personen ga je zelf een eindopdracht uitkiezen of verzinnen. Je mag zelf bepalen wat je gaat doen. Je moet alleen werken met de onderstaande werkvorm.

Fatsoenlijke bannerjottum

Reflectieperiodes van 2 weken (8 lessen).

• Les 1 – Stappenplan.
• Les 2 en 3 – Werk aan je opdrachten.
• Les 4 – Werk aan je opdracht + blogmoment (5 blogvragen).
• Les 5, 6 en 7 – Werk aan je opdracht.
• Les 8. Reflectiemoment + blogmoment (5 blogvragen)

 


De fotostudio

Maak gebruik van de fotostudio. Leer fotograferen met een spiegelreflexcamera, maak een fotoportfolio als een professionele fotograaf. Of maak green screen filmpjes, een documentaire, een promotiefilm of actie-movie en ga vervolgens je foto’s en/of video’s bewerken met professionele softwaren zoals Photoshop en Premiere Pro.

 

Jouw docent als opdrachtgever

Heb je moeite om een leuke opdracht te verzinnen, dan kun je ervoor kiezen om je docent als opdrachtgever in de schakelen. Hieronder vindt je een aantal opdrachten waaruit je kunt kiezen.

 

1. Spandoek

Maak een spandoek om het vak Design en Innovation te promoten. Bijvoorbeeld met Illustrator, Photoshop, SketchUp of Blender. Als je spandoek goed genoeg is, wordt het daadwerkelijk gemaakt en komt het op school te hangen. Bijvoorbeeld in het lokaal of op de gang. De afmetingen voor het spandoek zijn 2,5 x 0,8 meter.

 

2. Info-borden

In het lokaal moeten een aantal informatieborden komen de hangen, zodat het duidelijker wordt wat er allemaal is. Bijvoorbeeld een bord bij de fotostudio of boven de 3D-printer. Deze borden ga je ontwerpen met Illustrator. Als de borden goed genoeg zijn, worden ze gedrukt op hout en worden ze daadwerkelijk gebruikt.

 

3. Binnenhuisarchitect: verbeter de personeelskamer van gebouw S

De personeelskamer van gebouw S is momenteel nog saai: er zijn veel lichte kleuren en er is bijna geen aankleding. Teken het lokaal met SketchUp en probeer het te verbeteren. Vervolgens ga je dit presenteren en wie weet wordt er wel iets mee gedaan!

 

 4. Binnenhuisarchitect: gebruik van de aula in S

Is het je wel eens opgevallen dat de middelste tafel in de aula bijna nooit worden gebruikt? Dat terwijl het wel druk is en er verder geen plek meer is. Hoe komt dit nu? Heeft dit misschien te maken met de inrichting? Hoe de tafels staan? Of met de looproutes? Ga hiermee aan de slag. Teken de aula in SketchUp. Kom met oplossingen en ga deze presenteren. Wie weet wordt er wel iets mee gedaan!

 

5. Sirene

Maak een sirene in combinatie met een bel/zoemer. Deze kan de docent gebruiken als hij wil aangeven dat hij een klassikale mededeling heeft. Als deze goed werkt, komt deze ook daadwerkelijk in het lokaal te hangen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een Arduino gebruiken.

 

6. De 3D-printerkast

Het is je misschien wel vaker opgevallen dat de 3D-printerkast altijd open staat. De deur heeft geen slot of sluitmechanisme. Kom met een oplossing. Misschien kun je wel iets ontwerpen met SketchUp en onderdelen printen met de 3D-printer.

 

7. Bestuurbare auto

Maak een bestuurbare auto met behulp van een Arduino. Ontwerp de auto en de onderdelen met de 3D-printer!

 

8. RGB led’s

Maak een bord, figuur, ledstrip of ontwerp met de 3D-printer, hout of plexiglas. Monteer een behoorlijk aantal RGB LED’s die je met de Arduino van kleur laat veranderen.