Docent: Karel te Lintel Hekkert
Deze opdracht hoort bij een wedstrijd die ieder jaar in december op een zaterdag wordt gehouden. Als je hieraan mee wil doen, geef je dan op bij je docent.
De FIRST LEGO League (FLL®) is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende ‘Challenge’. Je werkt in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laat het resultaat zien tijdens regionale en nationale finales. De opdrachten zijn:
Ontwerp, bouw en programmeer een robot
De teams moeten een volledig autonome robot ontwerpen, programmeren en bouwen. Daarbij maken ze gebruik van het LEGO MINDSTORMS® system met Robolab of RIS (Robotics Invention System) software. Met deze robot moeten tijdens de finaledagen wedstrijden worden gespeeld op een opdrachtenparcours, waarbij punten te verdienen zijn. Het parcours is zo ontworpen dat beginnende teams vrij eenvoudig punten kunnen halen. Voor gevorderde teams is het echter onmogelijk om alle punten in de wacht te slepen.
Voer je eigen onderzoek uit en presenteer de resultaten
De FLL is meer dan alleen een robotwedstrijd. Elk team voert binnen het jaarlijkse thema een eigen onderzoek uit naar de maatschappelijke rol van techniek en technologie en presenteert de uitkomst tijdens de regionale en landelijke finale. Bij het uitvoeren van het onderzoek wordt van de kinderen verwacht dat ze zelf initiatief nemen en met behulp van verschillende bronnen op zoek gaan naar een probleem waar huidige wetenschappers en ingenieurs vandaag de dag mee te maken hebben. Vervolgens moeten de kinderen zelf op zoek naar een creatieve oplossing, die ze vervolgens presenteren op de finaledagen.
FLL Core Values en Gracious Professionalism™
De FLL Kernwaarden (Core Values) zijn de hoekstenen van het FLL-programma. Ze behoren tot de fundamentele elementen die de FLL onderscheiden van andere programma’s van zijn soort. Door het omarmen van de Core Values, leren de deelnemers dat vriendschappelijke competitie en wederzijds voordeel niet op zich zelf staande doelstellingen zijn en dat het helpen van een ander de basis is van teamwork.
-
Wij zijn een team.
- Met hulp van onze coaches en mentoren doen wij het werk om oplossingen te vinden.
- We zijn ons ervan bewust dat onze coaches en mentoren niet alles weten. We leren samen.
- We respecteren het principe van een vriendschappelijke competitie.
- Wat we ontdekken is belangrijker dan wat we winnen.
- We delen onze ervaringen met anderen.
- We laten Gracious Professionalism™ (sportiviteit) zien in alles wat we doen.
- We hebben plezier!
Tijdens de Benelux finale van seizoen 2009-2010 heeft ‘ Leraar 24′ een informatieve video gemaakt. Hierin wordt duidelijk in beeld gebracht wat de FIRST LEGO League is en hoe leuk en leerzaam de wedstrijd is voor jongeren. Bekijk deze video.
Opdrachten van seizoen 2015-2016
CHALLENGE 2015/2016
Afval? Laten we er wat van maken! Meer dan 290.000 kinderen van 9 tot 14 jaar uit meer dan 80 landen gaan de fascinerende wereld van afval onderzoeken in de FIRST®LEGO® League TRASH TREKSM Challenge 2015/2016. Er komt meer kijken bij je afval dan je zou denken, van inzameling, sortering tot aan slim hergebruik om er nieuwe producten van te maken. Doe mee en ontdek de wereld van afval!FIRST LEGO League (FLL®) daagt kinderen uit om te denken als wetenschappers en technici. Tijdens het TRASH TREKSM seizoen kiezen de teams een probleem uit de praktijk dat opgelost moet worden. Daarnaast leren de kinderen hun eigen robot te bouwen en te programmeren met LEGO MINDSTORMS® om hier vervolgens verschillende missies in de robotwedstrijd mee uit te voeren. Tijdens het hele traject staan de Core Values zoals sportiviteit, samenwerking en respect voor elkaar hebben, centraal. De opdracht van de wedstrijdtafel staat per 27 augustus op de website van de FLL: http://firstlegoleague.nl/deelnemers/challenge/