Lesbrief 3D-ontwerpen Tinkercad
Opdracht 1: Oefenopdrachten maken
Om voorwerpen te maken in Tinkercad, moet je eerst leren hoe Tinkercad werkt, dat leer je in de volgende video. Deze is wat lang, maar er staan een heel aantal opdrachten op en die zijn kort en je moet nadoen wat er voorgedaan wordt.
Introductievideo Tinkercad
Opdracht 2: Persoonlijke sleutelhanger maken
Nu je deze manieren van tekenen hebt doorgenomen, ga je een eerste opdracht maken, die je daarna ook gaat uitprinten. We kiezen hierbij voor een sleutelhangerbadge.
A. Bekijk de video van de opdracht
Link naar de video
B. Teken je sleutelhanger
1. Klik in Uw Ontwerpen op +Nieuw, kies 3D-ontwerp.
2. Verander de naam van de opdracht in: “Sleutelhanger en je eigen naam”.
3. Maak daarna de sleutelhanger met onderstaande eisen.
Deze sleutelhanger moet aan de volgende eisen voldoen:
– De basis moet een duidelijke vorm zijn of een duidelijke vorm op een basis
– De totale oppervlakte moet binnen een rechthoek van 50 x 50 mm passen
– De basis moet ongeveer 2 – 3 mm hoog zijn, het totaal max 10 mm
– Je naam moet op de sleutelhanger staan (op of in de basislaag)
– Er moet een gat in zitten waarin een ring kan
– Het moet origineel zijn.
C. Publiceren
Als je klaar bent met je sleutelhanger, maak je een .png met het knipprogramma en zet je deze weer in je portfolio bij 3D-afbeeldingen. Zet deze afbeelding onder de titel Sleutelhanger. Zet er een stukje tekst bij waarin je vertelt wat je gemaakt hebt en waarom je hebt gekozen voor de vormen.
D. Produceren
Daarna moet de sleutelhanger geëxporteerd worden als een .STL-bestand. Het ontwerp moet daarna nog klaar gemaakt worden voor de 3D-printer, dit noemen we SLICEN. Dit is het laag voor laag opbouwen van het ontwerp. Op dit moment doen wij dit nog op de docentencomputer.
1. Ga in Tinkercad naar je eigen ontwerp van de sleutelhanger
2. Klik rechtsboven op “Exporteren”
3. Kies voor de optie met opslaan als “.stl”
4. Geef aan bij je docent als je de sleutelhanger geprint wil hebben.
5. De docent doet vervolgens het laatste stukje. Jullie kunnen nu bij de printer kijken hoe dat je ontwerp gelukt is!
Let op! Deze afbeelding voldoet niet aan de eisen die jullie opdracht heeft.
Opdracht 3: Grachtenhuisjes maken

Link naar video 1
Link naar video 2
Link naar video 3
De opdracht is de huisjes in de opdracht na te maken , maar deze aan te passen naar eigen inzicht.

Opdracht 4: Samenstellen figuurtje met verschillende onderdelen
Maak met behulp van de basisvormen en de andere vormen een originele schaakstukken set.
Eisen van de schaakstukken:
- Zorg voor een complete set schaakstukken, 8 pionnen, 2 torens, 2 paarden, 2 lopers, een koning en een koningin
- Zorg dat ze kunnen blijven staan
- Zorg dat ze uitprintbaar zijn
- Zorg dat ze origineel zijn
Vrije opdracht: kies een opdracht uit de site
Kies opdrachten die op de Tinkercadsite zelf te vinden zijn, bijvoorbeeld:
• Een ballon aangedreven auto, maar hier zelf een eigen vormgeving door de auto aan te passen.
• Maak een doosje of potje met deksel, ook hier weer een eigen aanpassing in de vorm en teksten.
Zorg dat op iedere opdracht ergens jouw eigen naam komt te staan.
Eindopdracht
Van je docent krijg je een, eventueel, eindopdracht te horen, die is ieder jaar anders dus kijk op de site bij D&I klas 2


