LAB 3D-tekenen en printen
In dit blok ga je aan de hand van drie programma’s; Sketchup en Tinkercad, 3D-tekeningen maken en de voorwerpen die je getekend hebt eventueel in de 3D-printer in het echt te maken. In het programma Blender ga je ook in 3D tekenen. In dit programma maak je daarna bijvoorbeeld animaties van je 3D-ontwerpen.
In de lessenserie zit per programma een opbouwende lijn, die je uit kunt werken totdat je het niet meer leuk vindt. Per programma kun je dus kijken hoever je wil gaan en je kunt ook de volgorde zelf bepalen. Zelfs heen en weer wissellen tussen de programma’s is mogelijk. Je beslist zelf met welk programma je begint.
1. Sketchup
Op een anderdeel van de site staat onder Ontwerpen -> Sketchup een pagina met allerlei opdrachten, daar maken we de inleidende opdrachten van. Daarna kun je altijd naar deze pagina om je verder te ontwikkelen in dit programma.
- Introductie Sketchup
- Groepen
- Componenten
- Animatie maken van je tekening
- Project ruimte
- Verdere opdrachten
2. Tinkercad
Tinkercad is nieuw dit jaar dus daar zit nu een lesbrief bij, die we aanvullen en bijwerken de komende periode.
Lesbrief 3D-ontwerpen
Werkvolgorde
- Aanmelden bij Tinkercad
- Oefenopdrachten maken
- Sleutelhanger maken
- Balloon Powered Car
- Groepswerk
- Tekenen in Sketchup
Aanmelden bij Tinkercad
Ga naar www.tinkercad.com en meld je aan.
Let weer op dat je onthoudt welke gebruikersnaam en wachtwoord je gebruikt, want die heb je natuurlijk de volgende keer weer nodig.
Op het bord staat de klascode of je krijgt hem via je mail. Daar staat ook hoe je je moet aanmelden in de klas. Nu kan de docent zien wat je maakt.
Oefenopdrachten maken
Om voorwerpen te maken in Tinkercad, moet je eerst leren hoe Tinkercad werkt, dat leer je in de volgende opdrachten. Deze zijn heel kort en je moet nadoen wat er voorgedaan wordt. Als je het Engels niet precies snapt werk dan samen met je buren.
Ga boven in de pagina naar Aan de slag en dan naar 3D-ontwerp.
Scroll langzaam naar beneden lees de teksten en kijk naar de animaties.
Onderaan staat dan weer Aan de slag en daar kies je voor Leer de bewegingen, dit zijn 10 korte instructies, waarmee je het programma leert kennen. Deze moet je maken.
Als je deze 10 opdrachten hebt gemaakt, maak je van iedere opdracht een png via het knipprogramma. Dan zet je deze in een galerij in je Portfolio in het tabblad 3D-afbeeldingen. Noem dit Oefenopdrachten Tinkercad. (Als je nog geen pagina 3D-afbeeldingen hebt in WordPress, moet je deze dus maken. Let dan wel op dat je deze in het menu onder je portfolio hangt.)
Sleutelhanger maken
Nu je alle manieren van tekenen hebt doorgenomen, ga je een eerste opdracht maken, die je daarna ook gaat uitprinten. We kiezen hierbij voor een sleutelhangerbadge.
Klik in Uw Ontwerpen op +Nieuw, kies 3D-ontwerp.
Verander de naam van de opdracht in: Sleutelhanger en je eigen naam.
Maak daarna de sleutelhanger met onderstaande eisen.
Deze sleutelhanger moet aan de volgende eisen voldoen:
- De basis moet uit 3 verschillende vormen bestaan
- De totale oppervlakte moet binnen een vierkant van 80 x 80 mm passen
- De basis moet tussen de 5 en 10 mm hoog zijn
- Je naam moet op de sleutelhanger staan (op of in de basislaag)
- Er moet een gat in zitten met een doorsnede van 10 mm
- Het moet origineel zijn.
Als je klaar bent met je sleutelhanger, maak je een png met het knipprogramma en zet je deze weer in je portfolio bij 3D-afbeeldingen. Zet er een titel bij zodat het zich onderscheid van de oefenopdrachten.
Daarna moet de sleutelhanger geëxporteerd worden als een .STL-bestand. Het ontwerp moet daarna nog klaar gemaakt worden voor de 3D-printer, dit noemen we slicen. Dit is het laag voor laag opbouwen van het ontwerp. Op dit moment doen wij dit nog op de docentencomputer.
Droomhuis maken
Omdat we nog aan het testen zijn met dit programma hebben we wat stencils in de klas met opdrachten. Een daarvan is een droomhuis maken.
De opdracht is eerst het huis in de opdracht na te maken en daarna deze aan te passen naar je eigen zin.
Vraag het stencil bij je docent.
Keuzeopdracht met verschillende onderdelen
Ook hier weer een aantal stencils, maar nu een keuze uit:
- Een opdracht met een scharnier -> kies Scharnier
- Een figuur op wielen -> kies Draaischijf maken
- Een tandwiel-tandheugelspeeltje -> kies Tandwielen
Maar je mag ook kiezen voor opdrachten die op de Tinkercadsite zelf te vinden zijn:
- Een ballon aangedreven auto, maar hier zelf een eigen vormgeving door de auto aan te passen.
- Maak een doosje of potje met deksel, ook hier weer een eigen aanpassing in de vorm en teksten.
Zorg dat op iedere opdracht ergens jouw eigen naam komt te staan.
Groepsopdracht
3. Blender
Voor deze opdracht gaan we naar een anderdeel van de site. Klik op de link: Blender