Robotica Microbit A

ROBOTICA MICRO:BIT A

De BBC micro:bit is een klein (52 x 42 mm) microcontroller-board bedoeld voor leuke toepassingen. Je kunt gratis, via de website van de BBC leren programmeren. Starten met moeilijke codes hoeft niet. We eerst starten met het slepen van blokken om de gedachten achter programmeren te bekijken.

De opbouw van de opdrachten gaat via het programmeren via de simulatie bij het programma, naar het daadwerkelijk downloaden naar de Micro:bit. Waarna de Micro:bit gekoppeld wordt aan een robotje, om programma’s uit te voeren. En als slot kun je je eigen idee verwezenlijken, door zelf iets te bouwen en daar bijvoorbeeld motoren en lampen op aan te sturen.

Als je deze opdrachten maakt, dan moet je een mapje maken in je portfoliomap, die je Microbit noemt. Daarin sla je de png’s, programma’s en video’s in op. Stuur deze ook naar je docent ter controle en voor je examenportfolio.

Ga naar de website van Microbit om te starten

bekijk de tutorial hieronder en maak de opdrachten die worden voorgedaan.

Micro:bit B1: Starten met een Micro:bit

Als je deze lesvideo bekijkt en de opdrachten uitvoert die worden beschreven tijdens deze video maak je kennis met de Microbit. Je leert de met behulp van Microsoft Blocks heel eenvoudig hoe je supersnel een simpel programma kunt schrijven.

Wat moet je kunnen na deze video?

  • Een Micro:bit kunnen aansluiten
  • Met Microsoft Blocks een eenvoudig programma kunnen maken
  • Kunnen werken met Input en output
  • LED’s op de Micro:bit kunnen programmeren
  • Text string kunnen programmeren

https://youtube.be/vbX4q1Dkgbc

Micro:bit B2: Maken van een teller

Het gebruiken van geheugenfuncties is onmisbaar om te kunnen programmeren. Net zoals onze hersenen heeft iedere computer een geheugen om dingen te onthouden. Alleen moet je bij een computer wel aangeven wat hij moet onthouden en wanneer hij die informatie weer moet gebruiken. Dit ga je oefenen door een simpele teller te maken.

 Wat moet je kunnen na deze video?

  • Je kunt de geheugenfuncties gebruiken
  • Je kunt programmeren met optellen en aftreken
  • Je hebt een png en een programma bestand opgeslagen

https://www.youtube.com/watch?v=L1t2uJZoXhA

Micro:bit B3: Dobbelsteen

Tijdens deze les leer je hoe je van een Micro:bit een digitale dobbelsteen maakt.

 Wat moet je kunnen na deze video?

  • Je kunt werken met variabelen, lussen en rekenfunctie
  • Als je de Micro:bit schut dan komt een willekeurig dobbelsteenpatroon
  • Je hebt je programma op de micro:bit getest en er een filmpje van gemaakt

https://www.youtube.com/watch?v=WoiWi1U82pQ

 

Micro:bit B4: Tilt spelletje

Tijdens deze les leer je hoe je de acceleratiemeter van de Micro:bit kunt gebruiken om een simpel spelletje te maken

 Wat moet je kunnen na deze video?

  • Je hebt variabelen aangemaakt
  • Je hebt met de Als-Dan-Anders functie gewerkt
  • Je hebt de acceleratiemeter gebruikt in je programma
  • Je hebt je programma op de Micro:bit gecontroleerd en daar een filmpje van gemaakt

Extra uitdaging:

Maak zelf de uitbreiding zodat het spelletjes werkt met de z-as, laat dan op een filmpje zien dat je programma werkt. Het filmpje en het png-bestand sla je op onder de naam: Technologie Microbit B4 extra naam en klas.

https://www.youtube.com/watch?v=eMjmIT2WW5I&t=1s

 

Micro:bit B5: Dag- en nachtsensor

Tijdens deze les leer je hoe je lichtsensor van de Micro:bit kunt gebruiken om een dag/nachtsensor te maken.

 Wat moet je kunnen na deze video?

  • Je hebt met de lichtsensor gewerkt
  • Je hebt gewerkt met een lus en logische functies
  • Je hebt een Als-Dan-Anders functie gebruikt
  • Je hebt je programma uitgeprobeerd op de micro:bit en er een filmpje van gemaakt
  • Je hebt een png en een het-bestand opgeslagen en verstuurd

https://www.youtube.com/watch?v=j5sRLGtN8lY