Scratch: Een pongspel maken
In deze opdracht gaan we kijken naar de mogelijkheid een spel te maken. Je laat de gebruiker nu aan de slag.
Voorkennis:
Een basiskennis van Scratch uit de vorige twee opdrachten.
Tijd voor deze opdracht:
1 tot 2 lessen
Acceptatiecriteria:
- Ik heb een sprite in mijn programma laten bewegen
- Ik heb een lus gebruikt zodat ik een herhaling in mijn programma heb
- Ik heb geluiden toegevoegd aan mijn programma
- Ik heb een sprite toegevoegd in mijn programma
- Ik heb de functie als – dan gebruikt in mijn programma
- Ik heb sensoren in mijn programma toegevoegd
- Ik heb een eindmarkering in mijn spel geprogrammeerd
- Ik heb de achtergrond van mijn filmpje toegevoegd
- Ik heb interactiviteit tussen mijn filmpje en de bekijker ervan toegepast
- Ik heb een toelichting bij mijn filmpjes geschreven
- Ik heb mijn programma gepubliceerd.
Beoordelingspunten:
1 punt
Opdracht:
Lees de onderstaande opdracht en start Scratch weer door op onderstaande afbeelding te drukken.
Als je je hebt ingeschreven, kom je in een scherm zoals hieronder (kan afwijken, maar het gaat om de bovenste balk).
Klik op: “Maak” in de blauwe balk naast het woord Scratch.
Rechts op het scherm krijg je dan een serie Step-by-step uitleg. Deze gebruiken we als introductie. Je klikt de bovenste “Een Pongspel” aan. Je krijgt nu het beginscherm te zien. Klik op rechtsboven op “begin”, doe de stap na en klik op “volgende”.
!! Soms is het menu verdwenen. Je kunt dit terughalen, door op het vraagtekentje, helemaal rechts, te klikken.
Werk deze tutorial helemaal door, zorg dat je dit project deelt aan het eind en plaats de link in je blog.