In deze cursus leer je omgaan met Legorobotica. Hoe kun je een wagentje besturen, hoe kan een wagentje zien of voelen of hoe kunnen we spullen met dit wagentje verplaatsen? Je gaat de Lego EV-3 steen programmeren, zo dat het wagentje doet wat jij wil. Van eenvoudig een parcours rijden, via lijnen volgen, naar beslissen welke actie er volgt als het wagentje een bepaalde kleur ontdekt. Je leert werken met actuatoren (doeners) en sensoren (voelers) en hoe je dit in je werkstuk kan verwerken. Als je dit lukt kijk dan eens of je een robotarmpje kunt besturen. Of bouw en programmeer een van de andere voorbeelden in het Lego Mindstorms programma. Maar natuurlijk kun je ook aan een ander zelfgekozen opdracht gaan werken, als je geleerd hebt hoe te programmeren. Deze opdrachten zijn in het begin goed te doen alleen of in tweetallen, de vervolgopdrachten is meer groepswerk, omdat daar meer tijd in gaat zitten en je van elkaar kunt leren.
Let op je hebt een basisrobot nodig voor de beginnerslessen, vraag deze bij je docent en haal deze niet uit elkaar.
Voor je kunt beginnen moet je wel eerst de Lego Mindstorms Intelligente steen aansluiten op je robot, volg daarvoor de stappen in het onderstaande filmpje:
Beginners niveau
B1: Het laten rijden van je robot en maken van bochten
B2: Object verplaatsen en stoppen bij een lijn
B3: Stoppen bij een hoek en voorwerp
B4: Robotonderwijzer basis+
Gevorderden niveau:
Als je de beginnerslessenserie hebt volbracht, kun je verder in de basiscursus, maar je kunt ook je eigen robot maken. Probeer een van de onderstaande opdrachten na te maken. Hierbij moet je natuurlijk wel zelf je robot bouwen. Let daarbij op dat je de EV-3 steen niet inbouwt, want andere groepen hebben hem ook nodig.
G1: Voorbeeldmodellen van Lego Mindstorms.
G3: Een snoepmachine
G4: Knikkerbaan, hier een voorbeeld en nog een inspiratiebron
Expert niveau: